Saturday 8 December 2007

حاسب على محسوب

حاسب على محسوب
واحدف حيطان الهوا بالطوب
واعمل من الريح حصان مركوب
واسطر على المياه بالعرض والطول

يبقاا كلامى عاقل
والا معقول
معنديش خيرات
كله محسوب
ما انا يكون حاسب
يا محسوب
ولو هبقا مجنون
بس ارجع واقول
الراك مش عليه
الراك على المخبول
اللى سمع كلامى
وقال كلام معقول

وهرجع واقول
اقدر اشق الحيطه بعينيه
وارمش لديل الكلب يتعدل
واشكل الحديد بايديه
واهز حواجبى للنور يتقفل

على فكره انا مش كداب
بس الدنيا قلابه
عملت منى عود كبريت
معاانى تلاجه
فيها هموم الزمن
تسقع
ومشاكلى فيها تكبر
تطلع
كبيري فيشه وابقا
مفصول
ياابقا يا اما احاسب
يا اما اكون محسوب

بس على فكره مبقتش فارقه
لانهم ناس فاهمه ورايقه
عايزه اللى بوقلها انا وانا
ويقولك ياد دي مش لايقه
بنخع اه بنخع بس بضحك
على العبيط اللى يقولى كلامك موزون
مع انى مجنون
اه مجنون
وكمان مهبول
وفشار وزي ما تقول تقول

 ساعات بقول انا الشيخ حجاب
وساعات بقول تاجر خيول
مع ان ايش جاب لجاب
وانا فى الاصل عايش مسطول
يبقا ده كلام معقول

لما اقول غنى وصاحب شركات
وانا اساسا شحات
عندي عم حرامى
وخالى غير نشاطه من هجام لهلاب
والا لما البس جرافته بمبى لون الجزمه
وجاكيت بادله لون الموكيت
وامسك السجاره فى ايدي وافت

مش يوقولو ابن ذوات

والبنات

ليهم عليه قوله
قال يقولو عليه تقيل
مع انى اليومين دول
اشتغلت حرامى غسيل
اقص الحبل من هنا
ومن هناك
واجى ابيع الهدوم
تطلع على مقاسي مظبوط
وقول وماله البسها

وارجع لبيتى مين من الجوع
وابص من البلكونه
الالقى الحبل مقطوع
يبقا ده كلام
انا احسن اروح انام
ما انا عاقل  ومعقول
وحاسب ومحسوب
وناشل ومنشول
وسارق ومسروق






حامل الخاتم

*******

No comments: